Największe portale technologiczne (Polska)

W polskim internecie jest wiele popularnych portali technologicznych. Największe z nich powstały co najmniej dziesięć lat temu, a niektóre wywodzą się nawet z papierowych magazynów komputerowych z lat 90-tych. Portale technologiczne są jednocześnie mocno zróżnicowane, wyspecjalizowane, zdają się też mieć duże grupy wiernych czytelników. Wiele z nich wydawane jest przez małe spółki medialne, kontrolowane przez oryginalnych założycieli i nie powiązane z globalnymi koncernami.

Jaki jest największy portal technologiczny w Polsce?

Na pytanie o to kto jest największym medium o technologii w Polsce nie jest łatwo odpowiedzieć. Na dodatek z dostępnych danych wynika, że o ile można wskazać 3 liderów o w miarę podobnej popularności, to zaraz za nimi jest kolejne dziesięć silnych marek, a które różnymi sposobami skutecznie walczą o uwagę czytelników. 

Od lat głównym punktem odniesienia na temat popularności stron internetowych w Polsce jest realizowany przez Gemius/PBI Mediapanel. Mediapanel bazuje na liczbie tzw. realnych użytkowników. Definicja jest następująca: “Liczba osób w danej grupie celowej, które odwiedziły (wygenerowały co najmniej jedną odsłonę) wybrany kanał mediowy w zdefiniowanym okresie (źródło). Teoretycznie więc jeśli dana osoba wchodzi na stronę kilka razy w miesiącu powinna być liczona tylko raz. W praktyce często są z tym problemy bo użytkownicy wchodzą z różnych urządzeń, różnych przeglądarek, używają AdBlocków, czasem czyszczą ciasteczka, a niektórzy czytają przez czytniki RSS-ów. Miara nie jest więc idealna. Na dodatek wielu odbiorców konsumuje treści portali za pośrednictwem mediów społecznościowych – często wcale nie odwiedzając strony portalu. 

Ostatnie publiczne dostępne zestawienie stron technologicznych z marca 2021 udostępnione przez portal Wirtualnemedia.pl przedstawia się następująco:

Już pierwszy rzut oka pozwala stwierdzić, że w branży portali technologicznych panuje duża konkurencja i w zasadzie brak jest wyraźnego lidera. Trzy serwisy zdają się trzymać na prowadzeniu zdobywając co miesiąc po około 5 milionów użytkowników:

  • Komputerswiat.pl – który należy do koncernu Ringer Axel Springer i którego popularność wspierają inne serwisy koncernu, takie jak Onet, Fakt czy Business Insider Polska. Komputer Świat ukazuje się również jako papierowy magazyn, co nie jest już częste w tym sektorze mediów.
  • Dobreprogramy.pl – własność Grupy Wirtualna Polska, a więc również część dużego koncernu medialnego. Portal debiutował w 2002 jako repozytorium programów i do dziś możliwość pobierania nowych wersji jest jego główną funkcjonalnością choć przez lata dorobił się wielu innych działów.
  • Elektroda.pl – jedno z najstarszych i wciąż największych polskich forów internetowych, które nie utraciło popularności nawet mimo tego że fora jako takie wypadły z internetowego mainstreamu. Od lat część międzynarodowego koncernu AspenCore Inc., specjalizującego się w publikacjach z dziedziny elektroniki użytkowej

Kolejne portale w rankingu mają już co najmniej milion użytkowników mniej ale różnice między nimi zdają się coraz mniejsze w miarę kolejnych miejsc na liście. Są wśród nich założone na fali web 2.0 w latach 2006 – 2008 blogi takie jak Antyweb.pl Grzegorza Marczaka, GsmManiaK.pl Dariusza Stefaniaka czy Spidersweb.pl Przemysława Pająka. Ich autorzy zdołali wybić się na tle tysięcy podobnych zapaleńców piszących o technologiach i przez kolejne lata wybudowali silne marki, która następnie otoczyli serwisami pokrewnymi tworząc znaczące grupy serwisów. Na liście znalazły się też dwa portale oparte o porównywanie i recenzje sprzętu: Benchmark.pl i Telepolis.pl (należy do Grupa Comperia.pl). Jest również serwis poświęcony systemowi operacyjnemu Android (czyli android.com.pl) i w końcu serwis WP Tech stanowiący część portalu Wirtualna Polska.

Portale technologiczne w mediach społecznościowych

Media społecznościowe mają coraz większe znaczenie bo zajmują coraz większą część czasu, który spędzamy używając internetu. Wszyscy wydawcy mediów internetowych muszą brać to pod uwagę. Portale technologiczne zdają się mieć tego świadomość bo wszystkie starają się być w nich obecne. Okazuje się jednak, że liderzy są niekoniecznie ci sami, a nawet widoczne są nowe tytuły. 

Największym medium społecznościowym, również w Polsce, jest Facebook. Portale technologiczne mają na nim swoje strony profilowe i publikują różnorodne materiały, głównie linki do treści na własnych stronach internetowych. Jeśli spojrzeć na popularność portali pod względem liczby obserwujących, sytuacja w styczniu 2022 przedstawia się następująco:

facebook top10 technologiczne
źródło: opracowanie Infocraft.pl na podstawie danych Facebook, styczeń 2022

Na Facebooku liderem jest bardzo wyraźnie Komputerswiat.pl. Dobreprogramy.pl są dopiero szóste, portal Elektroda jest poza pierwszą dzisiesiątką. Miejsce drugie należy do portalu AppleWorld. Interesujące jest trzecie miejsce, które należy do strony instalki.pl – bezpośrednego konkurenta Dobreprogramy.pl – który nie jest widoczny w Top 10 Mediapanelu.

Drugim najpopularniejszym medium społecznościowym w Polsce jest YouTube, a zestawienie liczby subskrybentów kanałów portali technologicznych przedstawia się następująco:

youtube top10 technologiczne
źródło: opracowanie Infocraft.pl na podstawie danych YouTube, styczeń 2022

Większość portali technologicznych założyła kanały na YouTube i publikuje swoje materiały w formie video. Wyraźnym liderem jest spidersweb.pl z ponad 138 tysiącami subskrybentów. Pozostali również są obecni ale ich popularność nie jest już zbyt duża sięgając w najlepszym razie kilkadziesiąt tysięcy subskrypcji. Na tle popularnych polskich YouTuberów – nawet tylko tych “technologicznych” posiadających setki tysięcy “subów” portale wypadają dość blado.

Jeszcze inny obraz wyłania się ze statystyk Twittera:

twitter top10 technologiczne
źródło: opracowanie Infocraft.pl na podstawie danych Twitter, styczeń 2022

Lider jest jeden i jest nim android.com.pl. Portal ma tak dużo obserwujących, że jest w czołówce polskiego Twittera w ogóle. A pozostałe portale? Właściwie tylko spidersweb.pl, antyweb.pl i tabletowo.pl zdają się dbać o jakoś popularność bo liczba obserwujących przekracza 10 tysięcy. Pozostali mają minimalne zasięgi.

A jak jest na innych mediach społecznościowych? Większość portali technologicznych założyła konta na Instagramie ale żadne nie zdobyło nawet 10 tysięcy obserwujących. Budowanie profilów w oparciu o zdjęcia czy Insta Stories nie jest mocną stroną portali technologicznych. A TikTok? Są tylko dwa – Instalki.pl (117 tysięcy obserwujących) i Tabletowo.pl (38 tysięcy) – oba bardzo aktywne i prowadzone w sposób, który sugeruje zrozumienie dla tego medium. Pozostali, co zaskakujące, są nieobecni.

Podsumowanie

Konkludując przytoczone zestawienia widać, że Mediapanel generalnie sprawdza się jako punkt odniesienia popularności portali technologicznych. Poszczególne tytuły zmieniają się miejscami na listach popularności w social media ale wciąż jest to te same kilkanaście serwisów. Co ciekawe w Polsce jest “aż kilkanaście” takich serwisów, co daje wiele możliwości wyboru każdemu, kto jest zainteresowany nowymi technologiami. Czy taka sytuacja się utrzyma trudno ocenić, być może branża przejdzie jeszcze konsolidację. Zaskakuje słaba obecność w “nowszych” mediach społecznościowych takich jak Instagram czy TikTok, a tam przecież skupia się aktywność młodszych użytkowników. Bez poprawy widoczności w tym segmencie portale same skazują się na spadek popularności – być może jest to obszar wart przyszłej ekspansji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.