Najpopularniejsze media w Polsce (2022)

media-w-polsce

Polacy chętnie korzystają z mediów. Zmienia się jednak ich profil – zamiast telewizji i prasy drukowanej – internet i media społecznościowe. Jakie są najpopularniejsze media w Polsce?

Które media są najważniejsze? Albo inaczej: z jakich mediów najczęściej korzystają Polacy? W potocznej świadomości może dominować tradycyjny obraz: jest telewizja, radio i gazety. Do tego mamy jeszcze internet – czyli portale i media społecznościowe – z nich korzysta głównie młodzież. Tylko czy taki obraz jest aby na pewno prawdziwy?

Telewizja i radio w Polsce

Zacznijmy od telewizji – czy ktoś ją właściwie ogląda? Młodzież często deklaruje, że nawet nie posiada telewizorów. Albo, że włącza na nich tylko Netflixa czy HBO. Więc może telewizja się już skończyła? Nic bardziej mylnego. W 2022 telewizja wciąż ma znaczenie. Wprawdzie według Nielsena z roku na rok spada średni czas jaki spędzamy przed telewizorami i to niemal we wszystkich grupach wiekowych – to wciąż Polacy oglądają telewizję średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy dziennie (źródło). Oczywiście, że często telewizor jest włączony w tle, oczywiście, że w większości telewizję oglądają albo dzieci albo osoby starsze. To prawda, że telewizję włącza się częściej w mniejszych miejscowościach (gdzie nie sięga szybki internet kablowy). Fakt jest jednak taki, że telewizja wciąż ma ogromne znaczenie. 

Nie inaczej jest też w przypadku radia – według danych zebranych przez Kantar w ramach Radio Track średnia dzienna słuchalność sięga 4 godzin i 20 minut – czyli nawet więcej niż telewizji. Tutaj respondenci wyraźnie podkreślają, że radio robi za tło w drodze do pracy czy podczas samej pracy właśnie. Niemniej popularność radia, w przeciwieństwie do telewizji, nie spada. Nawet minimalnie rośnie.

Prasa drukowana w Polsce

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku prasy drukowanej, która od lat cierpi na spadek popularności. Jak wskazują badania: czytelnicy wybierają ekran zamiast papieru i czytają w internecie. W efekcie od lat maleją nakłady gazet codziennych, tygodników i innych. Szczegółowo zjawisko jest badane w ramach Polskiego Badania Czytelnictwa, o trendzie donoszą media branżowe. Przykładowo nakład najpopularniejszej gazety codziennej (Fakt) w 2007 roku przekracza pół miliona egzemplarzy, dziesięć lat temu sięga 375 tysięcy ale w 2021 wynosi niespełna 175 tysięcy. I owszem portal Fakt.pl jest w czołówce polskich portali – ale papierowa gazeta straciła większość swojej poczytności. A to tylko jeden przykład – trend dotyczy całego rynku. Na początku 2021 roku Wirtualne Media informowały, że średnia sprzedaż dzienników spadła o 18%. 

Prasa papierowa najlepsze czasy zdaje się mieć już za sobą ale jej wydawcy podejmują różne działania by utrzymać się na rynku mediów. Przede wszystkim przeniosły swoje tytuły do internetu, niektóre nawet w całości (np.: Wprost). Część wprowadziła opłatę za dostęp do swoich treści (np.: Gazeta Wyborcza czy Rzeczpospolita). Część otwarło własne portale internetowe (np.: se.pl albo gazeta.pl) i stanęło w szranki popularności z innymi mediami w internecie. Wydawcy niektórych gazet weszli też w inne segmenty rynku medialnego (np.: ZPR Media czy wydawca Gazety Wyborczej – Agora działają mocno w sektorze radiowym). Wiele tytułów zniknęło jednak z rynku. Nie ulega jednak wątpliwości, że masowa prasa papierowa jest w odwrocie.

Media internetowe w Polsce

Internet dał jednak przestrzeń zupełnie nowym mediom. W Polsce na samym jego początku powstały i rozwinęły się duże portale horyzontalne takie jak Onet czy Wirtualna Polska (choć np.: Ahoj upadł w czasie kryzysu dot-comów). Wspólnie z internetowymi wydaniami gazet papierowych stworzyły nowy segment rynku – portali internetowych. Stanowią od wielu lat najpopularniejsze pod względem ilości użytkowników czy odsłon strony polskiego internetu. 

Internet dokonał jednak rzeczy dużo ważniejszej – ściągnął czas i zaangażowanie użytkowników w stopniu jeszcze większym niż kiedyś telewizja. Według danych – raportu Digital 2021: Poland – z początku 2021 roku przeciętny użytkownik internetu w Polsce spędza w nim aż 6 godzin i 44 minuty dziennie – z czego 2 godziny w mediach społecznościowych. Młodzież stawia głównie na media internetowe – przede wszystkim social media – których zasięgi nieustannie rosną.

Media społecznościowe przyciągają zresztą coraz większą uwagę dzięki algorytmom służącym utrzymaniu uwagi i aplikacjom mobilnym, które pozwalają “być on-line” przez cały czas. Internet w smartfonie pozwala na konsumpcję treści medialnych w stopniu jeszcze większym niż kiedyś – w transporcie, poczekalni, w przerwie od pracy, przy stole, w łóżku – wszędzie. A w przeciwieństwie do gazet – mają nieograniczoną objętość i ciężko się nimi znudzić.

Ale to nie wszystko bo internet pełen jest też treści audio i wideo, które na dłuższą metę będą jednak w coraz większym stopniu wypierać tradycyjne radio i telewizję. Od kilku lat obserwuje się rosnącą popularność streamerów/youtuberów (publikujących materiały video na YouTube, Twitch, Instagramie czy TikToku). Rośnie też popularność podcastów – a więc materiałów treści audio (udostępnianych na Spotify, Apple Music, Google Podcasts, Soundcloud, itd.). Ich fani spędzają z nimi liczne godziny dziennie oglądając i słuchając ich materiałów. W naturalny sposób zmniejsza to czas, który potem przeznaczony jest na telewizję czy radio. Na razie brakuje na to dokładnych badań ale milionowe zasięgi jakie zdobywają gwiazdy branży sugerują, że trwa rewolucja stanowiąca nowe wyzwania tradycyjnym mediom.

Na to wszystko nakłada się również rosnąca popularność platform streamingowych VOD (ang. video on demand). Popularność Netflixa, HBO, Amazon Prime, Player i innych jest w Polsce nie do podważenia. Nie jest do końca jasne ile czasu spędza w nich przeciętny użytkownik (dostępne badania podają raczej liczbę użytkowników). Nie ulega jednak wątpliwości, że zainteresowanie nimi rośnie i kolejne platformy wchodzą do Polski (np.: Disney+ zapowiedział start 14 czerwca 2022).

Z jakich mediów najwięcej korzystają Polacy?

Rewolucja w mediach trwa na całym świecie. Internet i urządzenia mobilne zmieniają nawyki i oczekiwania odbiorców. Algorytmy mediów społecznościowych potrafią uzależniać nie mniej niż nikotyna czy alkohol serwując rozrywkę wymieszaną z informacjami. Spędzamy z mediami bardzo dużo czasu. Oto wykres, który przedstawia jak dużo czasu spędzamy w mediach:

Wyraźnie widać: internet jest dziś najpopularniejszym medium w Polsce. Przeciętny Polak spędza w nim przeciętnie 4 godziny i 44 minuty dziennie. Służy oczywiście też do pracy i nauki ale łatwość z jaką można włączyć jakiś portal czy krótkie wideo sprawia, że jego popularność tylko będzie rosła. 

Na drugim miejscu jest radio – jak wynika z badań, król drugiego planu, słuchane jako dodatek do innych czynności. Tłumaczy to jego stosunkowo stałą popularność – choć nie wykluczone, że rosnąca oferta materiałów audio z internetu, też w końcu podkopie jego pozycję. 

Telewizja trzyma się mocniej, niż mogłoby się wydawać – warto jednak pamiętać, że często też służy za tło zabaw dzieciom albo przełamanie samotności seniorom. Długie godziny kiedy telewizor jest włączony – co wychwytuje automatyczna telemetria – ale niekoniecznie oglądany. Młodzież telewizji ogląda coraz mniej więc medium to będzie stawać przed coraz większymi wyzwaniami.

I media społecznościowe. Może na końcu zestawienia ale z ciągle rosnącą popularnością. Oglądane masowo przez dzieci, młodzież i dorosłych – i niemal wcale przez seniorów. Czas i technologia grają jednak na ich korzyść. Na dodatek silna konkurencja tylko nasila innowacyjność i szukanie nowych form docierania do odbiorców. Powoduje to wchodzenie w nowe obszary ludzkiej komunikacji, np.: wypieranie połączeń głosowych i SMS-ów przez komunikację w ramach platform. Rola mediów społecznościowych będzie tylko rosła.

Rynek Medialny w Polsce: przeczytaj kolejny tekst – ranking Największe media w Polsce (2022).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *