Polski rynek medialny przechodzi transformację lecz mimo tego jest dość mocno rozdrobniony. Można na nim zidentyfikować wielu silnych graczy, którzy podejmują próby konsolidacji w wybranych sektorach ale nie ma na nim jednego wyraźnego lidera. Media w Polsce wymagają dokładniejszej analizy.
W Polsce brakuje jednolitego systemu pomiaru udziału w rynku czy zasięgu na całym rynku medialnym. Dane są gromadzone przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, firmy Gemius (PBI/Mediapanel), Kantar (Radio Track), Nielsen (Nielsen Audience Measurement) oraz przez Izbę Wydawców Prasy (Polskie Badania Czytelnictwa). Obsługują jednak wybrane sektory, a ich wskaźniki nie są kompatybilne.
Możliwe jest jednak zestawienie liderów poszczególnych rynków w jednym miejscu co pozwala spojrzeć na media całościowo i wyciągnąć ogólne wnioski co do sytuacji na polskim rynku medialnym.
Spis Treści
Telewizja
Czołówkę najpopularniejszych programów tworzą kanały należące do Telewizji Polskiej (kontrolowanej przez Skarb Państwa), Grupę Polsat Plus (kontrolowaną przez Zygmunta Solorza) oraz Grupę TVN (własność amerykańskiego koncernu Warner Bros. Discovery). Stan ten nie zmienia się od wielu lat.
Najpopularniejsze w Polsce telewizje według danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 4 kwartału 2021 to:
Media w Polsce: największe kanały telewizyjne (4 kwartał 2021)
Program | AMR | zmianaAMR | SHR | zmianaSHR | właściciel |
TVP1 | 582,521 | -87,054 | 9.28% | -0.48% | Telewizja Polska |
Polsat | 520,924 | -58,345 | 8.30% | -0.15% | Grupa Polsat Plus |
TVN | 507,230 | -5,197 | 8.08% | 0.61% | Grupa TVN |
TVP2 | 492,838 | -50,357 | 7.85% | -0.07% | Telewizja Polska |
TVN24 | 311,766 | -84,240 | 4.97% | -0.8% | Grupa TVN |
TVP INFO | 283,844 | -1,039 | 4.52% | 0.37% | Telewizja Polska |
TV Puls | 229,612 | -25,554 | 3.66% | -0.06% | Telewizja Puls |
TVN7 | 216,027 | -28,551 | 3.44% | -0.13% | Grupa TVN |
TV4 | 206,956 | -27,243 | 3.30% | -0.11% | Grupa Polsat Plus |
TTV | 129,889 | -7,994 | 2.07% | 0.06% | Grupa TVN |
Tabela przedstawia zestawienie łącznie dla telewizji publicznej i telewizji komercyjnej prezentując dane za pomocą dwóch wskaźników:
- AMR (ang. AVERAGE MINUTE RATING) – średnia oglądalność minutowa – wskaźnik opisujący średnią wielkość widowni oglądającej konkretną audycję lub program telewizyjny
- SHR% (ang. AUDIENCE SHARE) – udział w widowni – odsetek widzów, którzy oglądali audycję bądź program w stosunku do wszystkich widzów oglądających w tym czasie telewizję
Najpopularniejszym programem TV pozostaje w Polsce od lat TVP1 chociaż pozostałe kanały tzw. telewizyjnej wielkiej czwórki tj. Polsat, TVN i TVP2 ustępują mu dość nieznacznie. Wszystkie te kanały nadawane są w ramach telewizji naziemnej, satelitarnej i kablowej można więc uznać, że każdy ma do nich dostęp.
Trochę inaczej jest w przypadku piątego w zestawieniu kanały TVN24, który nie jest nadawany w otwartym paśmie telewizji naziemnej a mimo to ma większą popularność niż kolejne kanały na liście. Wraz z TVP Info (miejsce szóste) dowodzą, że polscy widzowie są zainteresowani wiadomościami bieżącymi, które chcą czerpać z tradycyjnie telewizji.
Główną wadą powyższego rankingu jest jednak brak odniesienia do pozostałych treści wideo, które cieszą się dużą popularnością. Często są oglądane na ekranach telewizorów zastępując telewizję. Ani KRRiTV, ani firmy badawcze nie monitorują popularności platform streamingowych VOD czy sieci społecznościowych opartych o wideo (YouTube, TikTok czy Daily Motion) w porównaniu z telewizją. Tymczasem wielu, zwłaszcza młodszych, odbiorców takie właśnie treści wybiera zamiast telewizji. Obraz rynku wideo pozostaje więc niepełny.
Radio
Czołowe polskie stacje radiowe to RMF FM, Radio ZET oraz stacje należące do ZPR Media, Polskiego Radia i Grupy Agora. Przestawia je następująca tabela:
Media w Polsce: Najpopularniejsze stacje radiowe (luty 2022)
Zasięg: grudzień 2020 do luty 2021 | Zasięg: grudzień 2021 do luty 2022 | właściciel | |
Radio RMF FM | 29.5% | 30.1% | Grupa RMF |
Radio ZET | 12.5% | 14.1% | Eurozet |
Radio ESKA | 7.1% | 7.9% | Grupa ZPR Media |
Jedynka – Program 1 PR | 5.5% | 4.7% | Polskie Radio |
Audytorium 17 | 4.9% | 4.6% | Audytorium 17 |
RMF MAXXX | 3.6% | 3.3% | Grupa RMF |
Radio VOX FM | 3.6% | 3.2% | Grupa ZPR Media |
Radio TOK FM | 2.6% | 2.9% | Grupa Agora |
Antyradio | 2.7% | 2.9% | Eurozet |
Radio Złote Przeboje | 2.7% | 2.6% | Grupa Agora |
Najpopularniejszym radiem w Polsce pozostaje od lat RMF FM (od 2007 roku własność niemieckiego koncernu Bauer Media). Drugie miejsce – również od wielu lat – należy do Radia Zet (Eurozet – współwłasność SFS Ventures i koncernu Agora). Razem obie stacje mają ponad 40% słuchalności na rynku.
Kolejne stacje posiadają mniejszy udział z dość wyraźnie spadającą popularnością stacji Polskiego Radia (Jedynka i wspólnego projektu rozgłośni lokalnych Audytorium 17 – obu będących nadawcami publicznymi). Istotnym graczem na rynku radiowym jest Grupa ZPR Media (kontrolowana przez Zbigniewa Benbenka) oraz Grupa Agora (notowana na GPW, kontrolowana przez polski Agora Holding)
Dużym echem o ostatnich latach odbiły się zmiany personalne w Trójce (trzecim programie Polskiego Radia), które wypadło z czołówki rankingu – związani z nim dziennikarze stworzyli dwie niezależne, internetowe stacje radiowe: Radio 357 i Radio Nowy Świat, które zresztą zyskały dużą popularność w internecie właśnie. Tutaj również obnaża się ograniczenie badania RadioTrack, które tak jak w przypadku telewizji, nie uwzględnia popularnych internetowych stacji radiowych czy gorącego rynku podcastów (AOD – ang. audio on demand). A tymczasem wielu słuchaczy decyduje się na audio w internecie.
Prasa drukowana
W Polsce ukazują się liczne tytuły prasowe ale największą popularność i znaczenie dla rynku medialnego mają gazety codzienne i tygodniki. Czytelnictwo prasy drukowanej jest badane w ramach Polskiego Badania Czytelnictwa – warto jednak pamiętać, że opiera się ono o odpowiedzi udzielone przez próbę reprezentatywną (nieco ponad 12 tysięcy respondentów) i szacuje popularność za cały miesiąc.
Dzienniki nie są równie popularne każdego dnia tygodnia – wielu czytelników kupuje tylko konkretne wydania – np.: piątkowe (bo jest tam program telewizyjny) albo weekendowe (bo są dłuższe teksty reportażowe, dobre do czytania w weekend).
W przypadku tygodników często sprzedaje okładka – stąd zresztą wydawcy wkładają wiele wysiłku w ich atrakcyjność – i konkretne tytuły mogą być czytane np.: tylko raz w miesiącu jeśli odbiorca zostanie przekonany do zakupu w danym dniu. Jednocześnie jednak tygodniki mają wielu stałych czytelników, decydujących się również na dystrybucję cyfrową.
Gazety codzienne
Ocena popularności gazet codziennych, według Polskiego Badania Czytelnictwa to:
Media w Polsce: Gazety codzienne (luty 2022)
Tytuł | CPT | Estymacja | Właściciel |
Fakt | 2% | 604,000 | Ringier Axel Springer |
Gazeta Wyborcza | 1.8% | 532,000 | Agora |
Super Express | 1.4% | 419,000 | Grupa ZPR Media |
Przegląd Sportowy | 0.9% | 280,000 | Ringier Axel Springer |
Nasze Miasto | 0.5% | 142,000 | Polska Press Grupa |
Dziennik Gazeta Prawna | 0.5% | 140,000 | Infor Biznes |
Rzeczpospolita | 0.4% | 128,000 | Gremi Media |
Puls Biznesu | 0.1% | 44,000 | Grupa Bonnier |
Parkiet Gazeta Giełdy | 0.1% | 16,000 | Gremi Media |
dzienniki regionalne (20 tytułów) | 2.4% | 648,000 | Polska Press Grupa |
Najpopularniejszą gazetą codzienną w polsce jest tabloid Fakt, który według PBC w lutym 2022 docierał to przeszło 600 tysięcy odbiorców. Wydaje go szwajcarsko-niemiecka Grupa Ringier Axel Springer, która jest też właścicielem największego polskiego dziennika sportowego – Przeglądu Sportowego (4 miejsce). Miejsce drugie należy do Gazety Wyborczej (Grupa Agora), a trzecie to kolejny tabloid – Super Express (Grupa ZPR Media).
Miejsce czwarte należy do dziennika Nasze Miasto (Polska Press Grupa, kontrolowane przez giełdowy PKN Orlen). Warto jednak pamiętać, że należy do niej również 20 dzienników regionalnych, które łącznie docierają do 648 tysięcy osób – grupy czytelników większej nawet niż Fakt. Kolejne cztery tytuły – znane są jako gazety mocno skupione na gospodarce. Rzeczpospolita i Gazeta Giełdy Parkiet należą do Gremi Media (kontrolowanej przez Grzegorza Hajdarowicza), Dziennik Gazeta Prawna należy do Infor Biznes (kontrolowanej przez Ryszarda Pieńkowskiego), a Puls Biznesu to własność szwedzkiego koncernu Grupy Bonnier.
Tygodniki
Segment tygodników otwiera najpopularniejszy tytuł – Tele Tydzień – oferujący przede wszystkim program telewizyjny, ale też wieści ze świata rozrywki. Tytułów plotkarskich kierowanych do kobiet w średnim wieku jest na liście więcej: Życie Na Gorąco, Chwila dla Ciebie, To & Owo, Twoje Imperium – wszystkie należą do niemieckiego wydawnictwa Bauer Media Group. Obok nich dużą popularnością cieszy się drukowany przegląd prasy – tygodnik Angora (polskie wydawnictwo Westa-Druk).
Media w Polsce: Tygodniki (luty 2022)
Tytuł | CPT | Estymacja | Właściciel |
Tele Tydzień | 5.6% | 1,676,000 | Bauer Media Group |
Życie na Gorąco | 3.5% | 1,048,000 | Bauer Media Group |
Angora | 2.9% | 884,000 | Wydawnictwo Westa-Druk |
Chwila dla Ciebie | 2.3% | 692,000 | Bauer Media Group |
Newsweek | 1.8% | 540,000 | Ringier Axel Springer |
To & Owo | 1.6% | 495,000 | Bauer Media Group |
Auto Świat | 1.5% | 457,000 | Ringier Axel Springer |
Gość Niedzielny | 1.3% | 394,000 | Instytut Gość Media |
Twoje Imperium | 1.2% | 368,000 | Bauer Media Group |
Polityka | 1.2% | 357,000 | Polityka |
Ale obok tytułów telewizyjno-plotkarskich na liście najpopularniejszych są też tzw. tygodniki opinii – Newsweek (Ringier Axel Springer), Gość Niedzielny (katolicki Instytut Gość Media) i Polityka (wydawnictwo Polityka, kontrolowane przez dziennikarzy związanych z tygodnikiem). Miejsce szóste zajmuje też najpopularniejszy magazyn motoryzacyjny – Auto Świat (Ringier Axel Springer).
Jak w przypadku radia i telewizji badanie PBC nie obejmuje internetu – a ściślej cyfrowej dystrybucji dzienników i tygodników. Tymczasem wielu wydawców mocno stawia na prenumeratę elektroniczną, która pozwala na dostęp nie tylko do bieżącego numeru ale też do archiwów co stanowi o jej atrakcyjności.
Portale
Portale internetowe to jedyne media internetowe, które są w miarodajny sposób cyklicznie mierzone w Polsce w ramach badania Mediapanel/PBI
Media w Polsce: portale internetowe (luty 2022)
portal | realni użytkownicy | średni czas | zasięg | właściciel |
Onet | 12,202,488 | 0:49:33 | 40.63% | Ringier Axel Springer |
WP | 11,334,978 | 0:51:29 | 37.74% | Wirtualna Polska Holding |
Interia | 5,137,182 | 0:37:19 | 17.11% | Grupa Polsat Plus |
Gazeta | 4,014,360 | 0:32:19 | 13.37% | Agora |
o2 | 1,730,322 | 0:07:03 | 5.76% | Wirtualna Polska Holding |
Fakt | 1,407,294 | 0:11:07 | 4.69% | Ringier Axel Springer |
RadioZet | 888,570 | 0:01:15 | 2.96% | Eurozet |
SE | 689,796 | 0:07:00 | 2.30% | Grupa ZPR Media |
Wprost | 433,674 | 0:03:47 | 1.44% | PMPG Polskie Media |
NaTemat | 428,328 | 0:07:32 | 1.43% | Grupa naTemat |
Strony główne portali Onet (Ringier Axel Springer) i WP (notowana na GPW polska Wirtualna Polska Holding) są zdecydowanie najpopularniejsze (11-12 milionów użytkowników w miesiącu), dalej są mniejsze portale: Interia (własność Grupy Polsat Plus) i Gazeta (własność polskiej Grupy Agora). Kolejne portale są już zdecydowanie mniej popularne – są wśród nich zarówno skierowany do młodego odbiorcy o2, strony główne tabloidowych Fakt i Super Express, strona główna Radio Zet, magazynu Wprost i portalu NaTemat. Portali jest oczywiście dużo więcej – tak jak wiele jest różnorodnych magazynów drukowanych.
Media w Polsce: podsumowanie
Na polskim rynku medialnym działa wielu wydawców, w większości polskich. Niektóre koncerny podejmują próby integracji różnych kanałów. Najbardziej widoczne są działania wydawców takich jak: Grupa Agora, Grupa Bauer, Grupa Ringier Axel Springer, ZPR Media. Nie ma jednak na rynku jednego wyraźnego lidera, który miałby istotny udział we wszystkich segmentach rynku. Dochodziło nawet do podziałów – przykładowo Onet był kiedyś własnością Grupy TVN.
Polski rynek medialny jest – jak widać na podstawie danych – mocno konkurencyjny i silnie zdywersyfikowany. Radio i telewizja wciąż są słuchane i oglądane, prasa drukowana nie zniknęła, a media internetowe również mają wielki zasięg. Szczegółowo jest to opisane w analize: Najpopularniejsze media w Polsce (2022). Warto docenić tą sytuację i dbać o siłę mediów. W końcu niezależne media są podstawą wolności słowa, a ta z kolei podstawą zarówno demokracji jak i skutecznie funkcjonującej gospodarki i otwartego społeczeństwa.
Dodaj komentarz