W Polsce mamy kilkanaście portali poświęconych nowym technologiom. Widać oznaki stopniowej konsolidacji ale też niepokojące trendy świadczące o zastoju i trudnościach w docieraniu do młodych i otwartych na nowości odbiorców.
Spis Treści
Największe portale technologiczne w 2024 roku
Według danych niezawodnie dostarczanych przez Gemius w ramach badania Mediapanel obraz na koniec 2023 roku przedstawia się następująco:
Na czele rankingu znajdują się serwisy grupy Polsat Plus Interia, do którego należą popularne portale Antyweb.pl oraz GeekWeek.pl. Miejsce drugie to Komputerswiat.pl (należący do Ringer Axel Springer) oraz Telepolis.pl (portal giełdowej spółki Comperia). Kolejne miejsca to serwisy Wirtualnej Polski oraz dwa należące do niej portale: dobreprogramy.pl oraz benchmark.pl. Listę uzupełniją inne strony o urguntowanej pozycji: elektroda.pl, android.com.pl oraz Spidersweb.pl.
Czy lista bardzo różni się od rankingu sprzed dwóch lat? Nie – są to mniej więcej te same serwisy. Liczba odwiedzających ich użytkowników wahała się przez dwa lata, strony często zamieniały się miejscami nie widać jednak ani większego spadku czy wzrostu. By znaleźć się w pierwszej dziesiątce wciąż trzeba przekraczać 2 miliony realnych użytkowników miesięcznie.
W tle następują jednak zmiany właścicielskie – czyli wspomniana konsolidacja. We wrześniu 2022 roku Wirtualna Polska zakupiła za 14 milionów złotych serwis Benchmark.pl, zaś Grupa Interia nabyła 70% udziałów w Antyweb.pl od założyciela Grzegorza Marczaka. Antyweb stał się głównym serwisem technologicznym Interii dołączając do Geekweek.pl. Jego wieloletni rywal Spiedersweb.pl wciąż pozostaje w rękach założyciela – Przemysława Pająka. Interesujący jest fakt, że oprócz Komputerswiat.pl i Elektrody wszystkie pozostałe serwisy tech należą do polskich właścicieli i zwykle stoją za nimi duże spółki kapitałowe.
Portale technologiczne na Facebook i YouTube
Media społecznościowe nieustająco angażują coraz więcej czasu użytkowników – przybywa też serwisów, które konkurują o uwagę użytkowników. Obok wciąż rosnącego w siłę Instagrama wielką karierę zrobił TikTok. A jak w social media radzą sobie portale technologiczne?
Generalnie można podsumować: portale technologiczne nie radzą sobie na social media zbyt dobrze i zostają w tyle za youtuberami i influencerami. Widać to było już 2 lata temu i niewiele się zmieniło na początku 2024 roku. Ale po kolei.
Najsilniej portale obecne są na Facebooku – gdzie zbudowały zasięgi swoich stron profilowych wiele lat temu i utrzymują swój stan posiadania. Widać też, że niektóre portale zadbały o przyrost obserwujących – szczególnie widoczne jest to w przypadku portalu Chip.pl, który został reaktywowany pod koniec 2021 roku po rocznej przerwie i zdołał pozyskać wielu nowych fanów. O wzrost zadbał też portal Instalki.pl, który znalazł się na drugim miejscu wyprzedzając AppleWorld.pl, a także portale interii: Antyweb.pl i GeekWeek.pl. Żaden z serwisów nie zaliczył jednak skokowego wzrostu – o co zresztą jest dzisiaj bardzo trudno na Facebooku.
Pewne zmiany widać w przypadku YouTube. Portalom technologicznym daleko do popularnych youtuberów ale niektóre serwisy zadbały o wzrosty. Wybija się szczególnie specjalizujący się w testach sprzętu portal TestHub, 100 tysięcy obserwujących przekracza też SpidersWeb.pl czy Komputerswiat.pl (który 2 lata temu miał zawieszoną stronę). Pozostali mają dużo mniejsze zasięgi – widać wzrosty ale niezbyt duże.
Portale technologiczne nie radzą sobie w serwisach społecznościowych
Oprócz Facebooka i YouTube obecność i znaczenie portali technologicznych w mediach społecznościowych jest – co zaskakujące bardzo mała.
Krótkie wideo to niezbyt mocna strona portali technologicznych. Dwa lata temu na serwisie krótkiego wideo TikTok tylko dwa portale zdołały zbudować sensowną obecność – i nadal są to te same dwa portale (Instalki.pl – 135 tysiecy obserwujących i Tabletowo.pl – 58 tysięcy obserwujących). Pozostali zupełnie się na TikToku nie liczą.
A jak jest w przypadku Instagrama albo Twittera? Tutaj również wygląda to mało zachęcająco. Owszem portale mają konta na obu tych serwisach ale ich liczba obserwujących, a co za tym idzie zasięgi daleko odstają od liczb, które mogłyby na kimkolwiek zrobić wrażenie. W przypadku Instagrama żaden z dużych portali nie posiada konta z co najmniej 10 tysiącami obserwujących. Na Twitterze tylko android.com.pl zdołał zbudować dużą obecność – 263 tysiące obserwujących (co daje mu miejsce w top 100 Twittera w Polsce) ale nawet tutaj nastąpił spadek użytkowników o 4% a nie wzrost. Z pozostałych nikt nie ma nawet 20 tysięcy obserwujących.
Podsumowując: portale technologiczne nie radzą sobie w serwisach społecznościowych. Nieźle jest jeszcze tam gdzie zasięgi budowano wraz z wzrostem popularności Facebooka czy YouTube. Ale na nowszych mediach społecznościowych postępów z niewielkimi wyjątkami brak. Portale technologiczne nie potrafią wykorzystywać innowacyjnych platform, które zdobywają uwagę młodszych odbiorców. Nie jest to dla nich dobry znak.
Podsumowanie
Przez ostatnie dwa lata niewiele się zmieniło w medialnej przestrzeni portali technologicznych. Widać wręcz pewną stagnację – ci sami gracze są duzi i okupują pierwsze miejsca rankingu Gemius. Mamy te same strony profilowe czy kanały na YouTube, gdzie nikt nie może pomarzyć o popularności nawet pomniejszych influencerów. Pozostałe media społecznościowe portale technologiczne odpuściły (wyjątki to android.com.pl jako jedyny rozumie Twittera, Instalki.pl czy Tabletowo.pl próbujące swoich sił na Tiktoku).
Czy to oznacza, że na rynku newsów o technologii jest szansa dla nowych graczy? A może po prostu dziś nikt nie chce obserwować anonimowych w swej naturze redakcji i tylko stawiający na osobowości influencerzy technologiczni (bo są przecież tacy) mogą odnosić sukcesy? Temat wart jest obserwowania lecz na kolejne podsumowanie przyjdzie czas za rok.
Dodaj komentarz