Top platformy społecznościowe [2024]

platformy spolecznosciowe

Platformy społecznościowe to jedne z najważniejszych technologii informacyjnych. Zobacz jakie są najważniejsze sociale na początku 2024 roku?

Według najnowszych danych mamy 5,3 miliarda użytkowników internetu czyli 66,3% światowej populacji. Niemal każdy kto ma już internet korzysta z mediów społecznościowych – szacuje się, że liczba wszystkich użytkowników przekracza już 5 miliardów. Średnio każdy korzysta z 6,7 platformy społecznościowej i poświęca na to 2 godziny i 23 minuty dziennie (choć średni czas spadł o 8 minut w stosunku do zeszłego roku).

Największe platformy społecznościowe

Jakie są najpopularniejsze media społecznościowe? Najnowszy ranking od firm Meltwater i We Are Social jak zwykle miesza media społecznościowe i komunikatory określając je mianem platform społecznościowych. Daje jednak dobry wgląd w sytuację:

źródło: Digital 2024

Pierwsze miejsce od lat zajmuje należący do Meta serwis Facebook, który według najnowszych dostępnych danych ma nieco ponad 3 miliardy użytkowników. Miejsce drugie to YouTube (własność Google), który ogląda 2,5 miliarda osób. Nie jest do końca jasne czy miejsce trzecie należy do WhatsApp czy Instagrama bo w obu przypadkach Meta nie podaje aktualnych danych i musimy bazować na niezbyt aktualnych ogłoszeniach firmy lub szacunkach z panelu reklamowego. W obu przypadkach mówimy jednak o 2 miliardach użytkowników w każdej z platform, które zajmują miejsce numer 3 i 4.

Na miejscu piątym jest Tiktok, który ma prawie 1,6 miliarda użytkowników. To bardzo dużo – a na dodatek mamy tu do czynienia z gigantycznym przyrostem. Dokładnie rok temu liczbę fanów krótkiego wideo szacowano na nieco ponad miliard. Oznacza to wzrost o mniej więcej 50% w ciągu 12 miesięcy. Imponujące. A przecież do Byte Dance należy też chiński odpowiednik serwisu Douyin z 752 milionami użytkowników (miejce 9). Gdyby nie polityka i platforma stanowiła jedną całość to jej rozmiar byłby całkiem bliski YouTube.

Miejsce szóste to chińska aplikacja do wszystkiego WeChat, która ma 1,3 miliarda użytkowników – głównie z Chin i Azji, gdzie stanowi istotne narzędzie życia codziennego. Kolejna lokata to komunikator Mety Messenger, który ma prawie 1 miliard użytkowników. Firma wciąż nie zdecydowała się na pełną integrację systemu wiadomości Messengera, WhatsApp i Instagram – choć podobno trwają nad tym prace.

Miejsce ósme to Telegram z 800 milionami użytkowników. To więcej o 100 milionów niż rok temu więc serwis wciąż rośnie. Podobnie jak Snapchat (miejsce 10), który ma już 750 milionów użytkowników i rośnie nawet szybciej bo o 115 milionów osób.

Poza pierwszą dziesiątką znalazły się chiński konkurent Tiktoka serwis Kuaishou, należący od ponad roku do Elona Muska X/Twitter, jego chiński klon Weibo (własność koncernu Tencent), komunikator QQ (też Tencent) i zamykający stawkę Pinterest. Pinterest zdaje się ostatnio zyskiwać na popularności wśród najmłodszych (generacji Z) i w stosunku do zeszłego roku urósł o 37 milionów (8%).

Aspirujące platformy społecznościowe

Opublikowany ranking pokazuje sytuację największych platform ale dla pełnego obrazu brakuje jednak kilku istotnych serwisów:

  • Linkedin (własność Microsoft), który chwali się 1 miliardem zarejestrowanych użytkowników – wiadomo, że wielu z nich jest mało aktywnych. Serwis od lat nie podaje dokładnych statystyk ale cały czas jest rozwijany. Cały czas krzysta z niego wiele milionów użytkowników.
  • Reddit w 2019 raportował 430 milionów użytkowników, ale od tej pory podaje tylko liczbę dziennych aktywnych osób (70+ milionów). Niby nie tak dużo ale jest jeden szkopuł. Według rankingu SimilarWeb Reddit jest wśród top 20 najpopularniejszych stron internetowych na świecie. A to oznacza, że musi mieć bardzo dużo użytkowników. W 2024 roku planowane jest IPO serwisu – może wtedy dowiemy się więcej. Wtedy może się okazać, że Reddit spokojnie wejdzie nawet do top 10.
  • Discord – serwis, który również nie aktualizuje informacji na temat liczby użytkowników – w obiegu krąży 150 milionów. Ale znowu: SimilarWeb pokazuje popularność strony na poziomie Pinteresta. Discord jest bardzo popularny wśród graczy (a liczba graczy ciągle rośnie) i w najmłodszych pokoleniach. Serwis z pewnością ma znaczną liczbę użytkowników ale nie podaje otwarcie ilu ich jest.

Oczywiście nie są to wszystkie serwisy społecznościowe czy komunikatory. Istnieje wiele innych wyspecjalizowanych platform, jak np.: japońskie komunikatory Line albo Viber czy skupiony na zapewnianiu prywatności Signal. Albo popularny wśród najmłodszych Be Real czy stawiający na bezpruderyjny content OnlyFans. Są nowe platformy takie jak Blue Sky czy Threads. Są też znane od lat ale niszowe DeviantArt (sztuka cyfrowa) czy bardzo lokalne jak np.: polski Wykop.

Podsumowanie

Na początku 2024 roku widać, że media społecznościowe to nadal głównie amerykańskie firmy choć platformy chińskie zdołały również uzyskać bardzo duże zasięgi. Warto pamiętać, że Meta czy Google są w Chinach zablokowane ale jednocześnie Tiktok czy WeChat swobodnie rozwijają się na całym świecie.

Media społecznościowe czy szerzej platformy społecznościowe to jedna z najważniejszych technologii informacyjnych. Ich popularność i rozwój mają przełożenie na sytuację społeczną i polityczną. A zachodzące w nich zmiany mogą prowadzić do wywoływania czy eskalacji pewnych zjawisk – zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Dlatego warto je obserwować i podejmować adekwatne decyzje.


Jeśli podobał Ci się tekst poleć go znajomym albo udostępnij w mediach społecznościowych.

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych tekstach: zapisz się na newsletter.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *