Liderzy polskiego Twittera

twiter-top100

Kim są najpopularniejsi w polsce użytkownicy serwisu Twitter? Zobacz ranking top 100 najpopularniejszych kont na polskim Twitterze.

Twitter jest jednym z najpopularniejszych i najważniejszych mediów społecznościowych na świecie. Również w Polsce ma wielu użytkowników – według podawanych przez serwis danych jest to między 3.5 – 4 miliony aktywnych użytkowników. Jego treści mają jednak większy zasięg bo są dostępne publicznie bez logowania i widoczne w wyszukiwarkach. Mediapanel z lipca 2022 roku podaje 10,3 miliona realnych użytkowników i zasięg prawie 35% polskich internautów.

Twitter – cechy szczególne

Facebook jest skupiony na profilowanych treściach od znajomych czy grup zainteresowań. Twitter inaczej – to medium nastawione na szybką wymianę najświeższych informacji i publiczną debatę wokół nich. Limit znaków sprzyja krótkim i dosadnym wpisom – tzw. tweetom. Łatwość ich dodawania sprawia, że każdy może włączyć się w wymianę myśli i podawać istotne dla siebie treści. Nie ma przy tym znaczenia czy jest się dużym medium – np.: telewizją czy portalem – ani nawet czy jest się osobą o uznanym autorytecie czy nawet celebrytą. Każdy może publikować i algorytmy serwisu będą wiadomość rozpowszechniać wśród obserwujących nas użytkowników. Choć oczywiście kluczowe znaczenie ma ilość posiadanych obserwatorów bo im większa ich liczba tym większe zasięgi.

Z Twittera chętnie korzystają politycy, dziennikarze czy publicyści oraz celebryci. Z konieczności silnie obecne są na nim media, które konkurują o uwagę i pierwszeństwo w podawaniu najnowszych newsów. Co ciekawe wiele treści faktycznie najpierw trafia na Twittera – jako informacje z pierwszej ręki – z miejsc wydarzeń, z konferencji prasowych czy jako komentarze ważnych postaci życia publicznego. Niektóre media potrafią wokół kilku tweetów pisać całe artykuły przedstawiające reakcję określonych osób na wybrane zdarzenia.

Twitter jest więc ważnym medium. Ale Twitter nie jest medium dla każdego. Otwartość narracji sprzyja upowszechnianiu się informacji niskiej jakości – nie potwierdzonej, wyrwanej z kontekstu, subiektywnej czy wręcz fałszywej. Dlatego korzystanie z Twittera wymaga wprawy i dziennikarskiej ostrożności, a przecież nie każdy użytkownik zna zasady weryfikacji informacji czy selekcji źródeł (choć tutaj z małą pomocą może przyjść poradnik).

Kim są najwięksi na polskim Twitterze? 

W korzystaniu z Twittera z pomocą może przyjść ranking najpopularniejszych polskich kont, który dostępny jest poniżej. Warto zastanowić się kim są osoby, które zdobyły największą liczbą obserwujących co daje im duży potencjał publicystyczny.

Na początek kilka kluczowych faktów. Żeby znaleźć się w rankingu top 100 polskiego Twittera trzeba mieć co najmniej 200 tysięcy obserwujących. Miejsce w pierwszej dziesiątce wymaga już ściągnięcia miliona followersów. Ale wartościowych kont jest oczywiście dużo więcej i warto pamiętać, że wiele z nich wcale nie ma dużej popularności. Trzeba więc świadomie wybierać własną listę obserwowanych. Ranking powinien być tylko inspiracją i punktem odniesienia do tego co jest popularne w skali masowego odbiorcy.

nologonazwaliczba obserwującychkategoria
1tvn24.pltvn241 840 557media
2andrzejdudaAndrzej Duda1 734 996polityka
3Donald TuskDonald Tusk1 563 196polityka
4NetflixPLNetflix Polska1 260 403media
5boniekzibiZbigniew Boniek1 207 425publicystyka
6radeksikorskiRadosław Sikorski MEP1 161 905polityka
7pontifex_plPapież Franciszek (PL)1 086 943publicystyka
8lis_tomaszTomasz Lis1 063 165publicystyka
9newsweekpolskaNewsweekPolska972 813media
10gazetawyborczaGazeta Wyborcza.pl886 094media

Od lat na czele rankingu stoi profil telewizji TVN24. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się zaś prezydent Andrzej Duda oraz lider platformy obywatelskiej Donald Tusk. Tusk bardzo długo był na drugim miejscu i znany jest celnych i dosadnych tweetów. Spadł na trzecią lokatę wraz ze wzrostem liczby obserwujących profil polskiego prezydenta w kontekście wojny w Ukrainie. Kolejne miejsca na liście należą do polskiego profilu serwisu Netflix oraz znanych publicystów – Zbigniewa Bońka, Radosława Sikorskiego czy Tomasza Lisa. W czołówce są też konta polskiej edycji magazyny Newseek (przez wiele lat kierowanej przez Lisa, który mocno stawiał na Twittera) oraz Gazety Wyborczej, a także polski profil papieski.

Kto publikuje na polskim Twitterze?

Obok liderów w rankingu jest jednak wiele innych popularnych kont. Całościowe spojrzenia na nie pozwala lepiej zrozumieć dla kogo jest polski Twitter. Jeśli podzielić pierwszą setkę na kategorie wskazać można:

  • 25 kont mediów – są wśród nich popularne w Polsce telewizje, radia, portale czy gazety
  • 23 dziennikarzy i publicystów – z bardzo różnych mediów
  • 21 polityków – reprezentujących wszystkie opcje polityczne
  • 15 influencerów – wielu związanych z Ekipą lub nurtem tzw. komenteri
  • 7 urzędów państwowych lub samorządowych
  • 6 gwiazd sportu lub organizacji sportowych
  • 5 kont gwiazd świata rozrywki

Liczne konta mediów nie są zaskoczeniem. Warto też podkreślić, że są to zarówno media informacyjne, jak też tzw. publicystyczne i opiniotwórcze czy sportowe. Również duża popularność dziennikarzy i publicystów nie powinna zaskakiwać. Co interesujące jest wśród nich aż 8 osób komentujących sport – w tym wszyscy czterej założyciele popularnego na YouTube Kanału Sportowego.

Politycy są na Twitterze bardzo aktywni – wielu z nich jest jednak poza pierwszą setką rankingu. Ci najbardziej obserwowani to liderzy – prezydent, premier, liderzy partii opozycyjnych czy profile partyjne. Popularni są też niektórzy europarlamentarzyści czy prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Bardzo interesujące konta to te należące do influencerów. Wielu z nich należy do czołówki polskiego YouTube czy (w mniejszym stopniu) Instagrama ale nie ma tu bardzo wyraźnej korelacji. Wielu znanych z innych serwisów nie ma kont na Twitterze lub nie jest zainteresowana budowaniem w nim popularności. Wyróżniają się członkowie tzw. Ekipy, komentatorzy świata influencerów i osoby związane z bardzo popularnym w ostatnich latach amatorskim MMA.

Poza wspomnianymi do czołówki należą też niektórzy przedstawiciele świata sportu czy rozrywki choć co ciekawe nie jest ich zbyt wielu. W rankingu zaznaczyły się też niektóre urzędy czy ministerstwa.

Podsumowanie

Na koniec warto podkreślić, że ranking top 100 polskiego Twittera to tylko czubek przysłowiowej góry lodowej. Bardzo wiele bardzo aktywnych kont ma od kilkanaście, kilkadziesiąt lub stokilkadziesąt obserwujących ale nie mogło się zmieścić w rankingu. Wśród nich zachodzą jednak bardzo dynamiczne zmiany w popularności więc w przyszłości można spodziewać się nowych liderów polskiego Twittera.

Kliknij i zobacz pełen ranking polskiego Twittera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.