Sztuczna inteligencja w pakietach biurowych

nowe funkcje ai w pakietach biurowych

Nadchodzą nowe funkcje AI w pakietach biurowych. Wiele z nich ma potencjał zmiany sposobu w jaki pracujemy. Czy Google i Microsoft dokonają przełomu w naszej pracy?

W połowie marca Google i Microsoft zapowiedziały wdrożenie sztucznej inteligencji do swoich pakietów biurowych. 

14 marca 2023 Google opublikowało, krótkie 2 minutowe wideo prezentujące nowe możliwości. Dwa dni później Microsoft poszedł dużo dalej i w swoim trwającym prawie 40 minut nagraniu “Przyszłość Pracy według Microsoft” oddał głos prezesowi i licznym przedstawicielom firmy, którzy w pełnych egzaltacji słowach opowiadają o nowych możliwościach Office 365 wyposażonym w Microsoft 365 Copilot.

Spójrzmy jakie możliwości zostały zaprezentowane:

Nowe funkcje AI w Google Workspace

  • tekst na podstawie konwersacji e-mailowej
  • automatyczne pisanie e-maila w kontekście wcześniejszej konwersacji
  • stworzenie notatki na podstawie e-maili
  • dodawania akapitów napisanych przez AI w ramach tekstu Docs
  • tworzenie prezentacji na bazie tekstu 
  • możliwością generowania grafiki na podstawie wprowadzonego opisu
  • automatyczne tworzenie notatki ze spotkania wraz z listą zadań do zrobienia
  • generowanie tekstu związanego z danymi w arkuszu kalkulacyjnym
  • wersja mobilna funkcji AI dla Gmail

Wideo pokazuje dodanie nowych funkcji generowania treści w Gmailu, Dokumentach, Slajdach, Arkuszach i Meet. Nie wygląda to na rewolucje tylko raczej na ewolucyjne wzbogacanie funkcjonalności aplikacji, które chętny użytkownik będzie mógł wykorzystać. Nic na siłę.

Microsoft z kolei zaprezentował nowe funkcje w formie rewolucji sugerując przełom, z którego każdy musi skorzystać. Pakiet Office wprowadza nową aplikację Microsoft 365 Copilot silnie integrującą się z pozostałymi składnikami systemu.

Nowe funkcje AI w Microsoft Office 365

  • MS Word / MS Notes
    • przygotowanie briefu na spotkanie
    • tworzenie określonego tekstu na podstawie wskazanego pliku lub dwóch plików
    • tworzenie listy zadań na podstawie tekstu
    • formatowanie całego tekstu
  • MS Power Point
    • tworzenie prezentacji na bazie tekstu / pliku
    • tworzenie prezentacji na bazie wpisanego tekstu z możliwością korekty stylu
    • jednoczesne dodawanie animacji do całej prezentacji
    • tworzenie notatek prelegenta do slajdów
  • MS Excel
    • tworzenie podsumowań w formie tabeli lub wykresóœ dla wskazanych danych w arkuszu kalkulacyjnym (tabela + wykresy)
    • analiza i wnioskowanie na podstawie danych w arkuszu kalkulacyjnym
  • MS Outlook
    • automatyczne pisanie e-maila na bazie wskazanego pliku lub w kontekście wcześniejszej konwersacji
    • wskazywanie najważniejszych e-maili
    • wersja mobilna funkcji AI dla poczty Outlook
  • MS Teams
    • automatyczne tworzenie notatki ze spotkania wraz z listą zadań do zrobienia
    • analizowanie transkryptu spotkania – również na żywo w czasie jego trwania
    • wsparcie trwającego spotkania przez otrzymywanie odpowiedzi w jego kontekście na bazie danych firmy
    • podsumowywanie konwersacji w kanałach MS Teams
  • integracja z aplikacjami:
    • MS Loop – nadchodząca aplikacja wspierająca kolaborację zespołową analogiczna do Notion
    • MS Viva Sales – aplikacji wspierającej integrację z CRM (np.: Salesforce)
    • MS Power Automate – aplikacjia służącej do automatyzacji powtarzalnych zadań

Sam MS Copilot będzie też pełnił funkcję “Business Chat” czyli chatbota odpowiadający na pytania w kontekście danych firmy wraz z linkami do plików czy maili związanych z odpowiedzią (odpowiadarka). Istotną funkcją będzie też możliwość korygowania wygenerowanych treści: skrócenie lub wydłużenie albo zmiana stylu: profesjonalny, humorystyczny, lekki lub poetycki. Copilot zdaje się również adresować problem, z którym od lat boryka się wiele organizacji czyli brak skutecznego sposobu przeszukiwania wewnętrznych zasobów danych i znajdowania informacji ginących w gąszczu plików, maili i zapisów czatów tysięcy pracowników.

Lista nowości jest jak widać długa i podana w dość przekonującej formie dzięki konkretnym przykładom zastosowania opowiadanym przez żywe osoby. 

Przykłady są sprawnie wybrane i mówią językiem biznesu obiecując oszczędność czasu, dostęp do wiedzy i zwiększenie produktywności. Dla wielu ludzi faktycznie może to oznaczać przełom w sposobie pracy.

Wrażenie robi jednocześnie skala zmian jak i silna integracja Copilota z całym ekosystemem aplikacji MS Office. System jest podobno testowany z wybranymi firmami partnerskimi ale sprawia wrażenie bliskiego możliwego udostępnienia szerszej grupie klientów. Czekamy.

Źródła

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.