Czy największe polskie przedsiębiorstwa doceniają rosnące znaczenie social media? Czy kluczowe polskie firmy reprezentowane przez spółki WIG20 inwestują w marketing w mediach społecznościowych?
Dobrą reprezentacją największych polskich przedsiębiorstw jest warszawska Giełda Papierów Wartościowych. W szczególności zaś kluczowe firmy na niej notowane składające się na WIG20. WIG20 to indeks reprezentujący wartość rynkową dwudziestu kluczowych, specjalnie dobranych spółek, który pokazuje tendencje panujące na całym rynku giełdowym.
Spis Treści
Spółki WIG20 – komponenty indeksu
W styczniu 2022 WIG20 składał się z następujących spółek:

Trzy największe pod względem kapitalizacji spółki to bank PKO BP, bank Santander Polska oraz platforma e-commerce Allegro. Na liście są firmy reprezentujące różnorodne sektory: od tradycyjnych górnictwa czy energetyki, przez bankowość, handel czy obuwie/odzież, aż po nowoczesne e-commerce i usługi IT. Część spółek to oddziały międzynarodowych koncernów (Orange, Santander), wiele to strategiczne firmy zależne od państwa (JSW, KGHM, Lotos, Pekao, PGE, PGNiG, PKN Orlen, PKO BP, PZU czy Tauron), część to innowacyjne polskie koncerny działające na międzynarodową skalę (Asseco, Allegro, CCC, CD Projekt, LPP czy Mercator Medical). Firmy bardzo zróżnicowane tak jak polska gospodarka.
Media społecznościowe w firmach WIG20
Generalnie co do zasady wszystkie spółki z WIG20 posiadają profile w mediach społecznościowych – wszystkie dwadzieścia ma stronę na Facebooku a także profil na LinkedIn. Niemal wszystkie mają też konta na Instagramie, Twitterze i YouTube. Świadczy to, że firmy zadbały o to by przynajmniej spróbować zaistnieć w social media. Okazuje się jednak, że praktycznie żadna spółka nie zaistniała w najszybciej rosnącym medium 2021 – TikTok’u – zaledwie trzy posiadają tam profile.
Która spółka z WIG20 jest liderem Facebook?

Na pierwszym miejscu wśród spółek WIG20 znalazło się Allegro z przeszło 2 milionami obserwujących. Warto przy tym nadmienić, że jest to jedna z najpopularniejszych polskich stron na Facebooku w ogóle. Miejsce drugie to CCC z prawie milionem fanów, a trzecie zajmuje Polsat z prawie 600 tysiącami. Dalej jednak statystyki popularności szybko spadaj – CD Projekt ma mniej niż pół miliona fanów, a kolejne na liście banki, energetyka czy Dino mają ich między 300 a 100 tysięcy. Firmy z drugiej dwudziestki mają ich jeszcze mniej.
Trzeba tu jednak dodać, że pod uwagę nie są brane strony produktowe poszczególnych firm – gdyby tak było liderem byłaby firma LPP, której marka Reserved posiada 3,8 mln obserwujących. Inne jej marki są również bardzo silne: Sinsay ma 2,3 mln, Cropp podobnie: 2,2 mln, House 1,9 mln a Mohito 1,4 mln). LPP to prawdziwa potęga polskiego Facebooka. Ale inne firmy również mają silne strony produktowe: CD Projekt odpowiada za stronę serii gier o wiedźminie (1,5 mln obserwujących), Polsat za stronę Plus (1,3 mln). I jest jeszcze Orange, które nie ma polskiej strony – a jedynie lokalną podstronę globalnego Orange (29 mln obserwujących).
Spółki WIG20 na Linkedin
Wszystkie dwadzieścia spółek WIG20 to duzi pracodawcy zawsze poszukujący nowych pracowników. Oznacza to, że wszystkie te firmy muszą być aktywne na LinkedIn, który jest dzisiaj podstawowym miejscem poszukiwania pracy dla wszelkiego rodzaju specjalistów.
Ranking firm WIG20 na Linkedin przedstawia się następująco:

Liderem popularności jest Orlen, którego stronę obserwuje prawie 60 tysięcy osób. Miejsce drugie to trójmiejski koncern odzieżowy LPP z 48 tysiącami fanów. Trzecie zaś to dobrze wszystkim znane Allegro (prawie 42 tysiące). Kolejne firmy na liście są obserwowane przez co najmniej 20 tysięcy osób. W rankingu LinkedIn nie ma tak dużych różnic jak w popularności na Facebooku – ale to wynika z specyfiki tego medium. Cel jest w przypadku wszystkich firm w zasadzie podobny i jest to przede wszystkim rekrutacja i budowanie świadomości marki. Większość firm z WIG20 sprawnie korzysta z Linkedin.
Czy spółki z WIG20 tweetują?
Twitter to social media stworzone do komunikacji publicznej – do prowadzenia debaty na ważne tematy, miejsce anonsowania istotnych komunikatów czy komunikowania się z szerokim gronem odbiorców. Nic dziwnego, że jest popularne wśród dziennikarzy, polityków czy celebrytów. I nawet jeśli liczba jego użytkowników jest znacząco niższa niż Facebooka czy YouTube, to Twitter pozostaje często cytowanym i wpływowym medium. W związku z tym każda firma dbająca o publiczny wizerunek powinna zadbać o obecność na Twitterze.
Jak wygląda ranking Twittera spółek WIG20?

Okazuje się, że absolutnym liderem jest CD Projekt, którego obserwuje ponad milion osób. W Polskich realiach tylko nieliczne konta mają aż tak wielu obserwujących. Trzeba jednak dodać, że CD Projekt sprzedaje produkty globalnie, a ich adresatem są gracze i fani fantastyki. Bardzo często jednocześnie są związani ze światem nowych technologii gdzie Twitter jest kluczowym medium społecznościowym. Konto CD Projekt jest nastawione na odbiorcę światowego (prowadzone po angielsku) co tłumaczy jego – wartą odnotowania – popularność. Analizując kolejne konta na liście liczba obserwujących jest już typowa dla polskiego Twittera – maksymalnie kilkadziesiąt tysięcy (Orange Polska czy Orlen), niecałe 20 tysięcy (Santander i PKO BP), a potem już dużo mniej – część firm Twittera zresztą wcale nie posiada.
Spółki WIG20 na Instagram
Instagram (własność Meta/Facebook) to medium społecznościowe ściągające uwagę młodzieży, na której bardzo aktywni są wszelkiego rodzaju celebryci czy internetowi influencerzy. Można spodziewać się, że marki nastawione na młodszego i lifestylowego odbiorcę nie mogą pomijać takiego kanału marketingowego.
Jak wygląda ranking firm WIG20 na Instagram?

Liderem WIG20 na Instagram jest CD Projekt. Firma buduje globalną audiencję – tak jak w przypadku Twittera – ma prawie 750 tysięcy obserwujących. Drugie jest CCC z ponad 400 tysiącami fanów, które tak jak CDP prowadzi profil globalny (język angielski). Dopiero trzecie miejsce zajmuje firma kierująca uwagę na Polskę czyli Allegro. W tym przypadku widać już znacznie mniejszą popularność – 68 tysięcy fanów. Pozostałe spółki nie osiągają już znaczącej liczby obserwujących. Nie jest to zaskoczeniem – Instagram zyskał popularność później niż Facebook, Linkedin czy nawet Twitter. Wiele firm chyba nie do końca uświadamia sobie jego potencjał. Niektóre Instagramowe strony profilowe nie mają nawet linka wśród pozostałych mediów społecznościowych na stronach internetowych właścicieli.
Podsumowanie
Spółki WIG20 są obecne w mediach społecznościowych – to niezaprzeczalny fakt. W przypadku Facebooka niektóre ich strony (Allegro, marki odzieżowe LPP, Plus, Wiedźmin od CDP) są bardzo popularne. Znajdują się one wśród najpopularniejszych w Polsce. Firmy są też aktywne na LinkedIn i choć liczby obserwujących nie robią aż takiego wrażenia trzeba pamiętać o specyfice tego medium gdzie to nie zasięgi są najważniejsze. Warto też podkreślić, że Linkedin ma w Polsce 5 razy mniej użytkowników niż Facebook (styczeń 2022).
Jednak obecność firm WIG20 w pozostałych mediach społecznościowych wydaje się obszarem do rozwoju. Zasięgi Twittera czy Instagrama z pewnością mogłyby być większe. YouTube nie zostało tu poddane szczególnej analizie. Nikt jednak nie ma tam nawet umiarkowanych sukcesów (liczbę 100 tysięcy subskrybentów przekracza tylko Allegro i CD projekt. Większość firm ma śladowe kanały i niewiele treści). W przypadku TikToka aktywność udało się potwierdzić tylko w przypadku CCC, Orlenu i Polsatu – pozostali są nieobecni. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Pinteresta czy Snapchata – ciężko którąkolwiek spółkę znaleźć.
Media społecznościowe są coraz istotniejsze bo przyciągają coraz więcej uwagi użytkowników internetu – szczególnie tych młodszych. Ale media społecznościowe ewoluują. I nawet jeśli Facebook z Instagramem jest największym graczem w Polsce i na świecie to nie zawsze tak musi być. Uwaga młodzieży płynie do TikToka, Snapchata czy Discorda – warto by czołowe polskie spółki też były tam obecne.
Dodaj komentarz