Jak szukać w Google

Każdy używa Google. Google jest proste, intuicyjne, oczywiste. Każdy wie jak szukać w Google, prawda? Generalnie tak ale nie do końca. Bo nie każdy korzysta z zaawansowanych możliwości wyszukiwania, które oferuje Google.

Google od lat doskonali nie tylko swoje technologie wyszukiwania informacji ale także swój interfejs. Wszystko po to by użytkownik mógł wpisać swoje pytanie i ułamek sekundy później otrzymać odpowiedź z internetu (z towarzyszącymi mu adekwatnymi reklamami). I to działa – dziś ciężko wskazać lepszą alternatywę do ogólnego szukania w internecie.

Ale za wygodnym interfejsem kryje się szereg zaawansowanych funkcjonalności, które służą do bardziej zaawansowanego wyszukiwania informacji. Ich uruchomienie jest bardzo proste – wystarczy tylko wiedzieć jakie to możliwości. Oto przewodnik: jak szukać w Google?

7 sposobów jak szukać w Google

Można wskazać siedem najważniejszych sposobów na szukanie w Google:

  1. Zakładki
  2. Narzędzia
  3. Modyfikatory szukania
  4. Operatory szukania
  5. Operatory dla stron internetowych
  6. Ustawienia Szukania
  7. Wyszukiwanie zaawansowane

Zakładki

Po wpisaniu zapytania wyszukiwarka Google domyślnie zwraca wyniki w postaci tzw. strony z wynikami wyszukiwania (SERP (ang) – Search Engine Results Page). W wielu przypadkach warto doprecyzować te wyniki wybierając rodzaj treści, który najbardziej nam odpowiada używając zakładek Google:

google - jak szukać

Zakładki Google pozwalają wybrać rodzaj treści, które mają być widoczne w odpowiedziach. Domyślnie wyświetlane jest “Wszystko”. Jednak w zależności od lokalizacji i użytego języka możliwe są następujące opcje:

  • Grafika – zwraca wyniki wyszukiwania wśród obrazków,
  • Wideo – pokazuje wyniki wyszukiwania wśród wideo, również z poza należącego do Google YouTube,
  • Wiadomości – zwraca wyniki tylko z agregatora wiadomości Google News,
  • Mapy – zwraca wynik dla wyszukiwania na Mapach Google,
  • Więcej:
    • Zakupy – pokazuje wyniki z porównywarki cen Google Shopping, 
    • Loty – przekierowuje do strony Google Travel,
    • Książki – wyświetla wyniki z bazy zeskanowanych książek Google Books,
    • Finanse – przekierowuje do strony Google Finance.

Korzystanie z zakładek pozwala wybierać format odpowiedzi, która nas interesuje. Przykładowo Grafika służy do poszukiwania wyników w formie zdjęć czy obrazków, Mapy automatycznie prowadzą miejsca określonego fizycznie na mapie, podczas gdy Książki pozwalają szukać nie tyle w internecie co w treściach książek właśnie. Wszystko zależnie od potrzeb użytkownika.

Narzędzia

Innym sposobem na filtrowanie wyników jest korzystanie z Narzędzi. W zależności od wybranej wcześniej zakładki, pozwalają one na bardzo precyzyjną selekcję rodzaju odpowiedzi:

Dla zakładki “Wszystko” narzędzia pozwalają przede wszystkim wybrać daty z jakich mają pochodzić odpowiedzi (np.: ostatnia godzina czy ostatni rok albo podać zakres dat) oraz język w jakim prowadzone ma być wyszukiwanie:

Dla “Grafiki” narzędzia dają opcje wyboru rozmiaru, koloru, typu, a nawet rodzaju praw autorskich na jakich obrazek jest opublikowany:

Wśród narzędzi dla “Wideo” dostępne są np.: długość, jakość czy źródło pochodzenia:

Pozostałe zakładki mają również dedykowane Narzędzia. Warto tutaj podkreślić, że zmieniają się one również w zależności od użytego języka.

Modyfikatory szukania

Google umożliwia rozszerzanie wyszukiwania poprzez dodawanie znaków specjalnych (operatorów) w towarzystwie słów kluczowych. Do najbardziej przydatnych należą:

  • cudzysłów(“”) – jeśli wpisać więcej niż jedno słowo kluczowe (tzw. frazę) Google będzie ich szukał niezależnie od siebie; cudzysłów wymusi poszukiwanie wszystkich słów kluczowych łącznie, na dodatek dokładnie w takiej formie jakiej zostały wpisane. Przydatne jest to np.: do szukania cytatów, nazw własnych złożonych z kilku słów lub wyszukiwania osób,
  • minus (-) – jeśli poprzedzić słowo kluczowe znakiem minus (“-”) nie będzie ono uwzględniane w wynikach wyszukiwania. Może to służyć do oddzielenia wyników dwóch pokrewnych tematów nakładających się na siebie ze względu np.: na wspólną nazwę własną,
  • OR (|) – dwa lub więcej stanowiących frazę słów kluczowych jest wyszukiwane łącznie; użycie “OR” między nimi spowoduje, że wyszukiwarka będzie szukać albo jednego albo drugiego słowa kluczowego niezależnie od siebie.

Istnieją również inne modyfikatory nie są one jednak zbyt przydatne bo ich działanie albo jest już i tak domyślnie łączone w mechanizm wyszukiwania (np.: użycie “~” do wyszukiwania synonimów) albo są zbyt wąsko dedykowane (n.: “$” służy szukaniu określonej ceny ale działa tylko dla dolarów).

Operatory szukania

Operatory wyszukiwania to specjalne polecenia umieszczone w towarzystwie słów kluczowych, które pozwalają bardzo mocno sprecyzować wyszukiwanie. Do najczęściej wykorzystywanych należą:

  • site – operator, który ogranicza wyszukiwanie do wskazanego adresu internetowego. Można wskazać zarówno grupę domen, poleceniem takim jak np.: “site:edu.pl” lub konkretną domenę, np.: onet.pl. Sprawdza się to jako wyszukiwarka dla wybranej strony internetowej jeśli ta jej nie posiada lub jeśli nie działa ona zbyt skutecznie. Innymi słowy Google może posłużyć jako wyszukiwarka na konkretnej stronie. Tu trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie informacje da się znaleźć w ten sposób – Google nie przeszukuje tzw. głębokiego internetu.
  • filetype – operator, który precyzuje jakiego typu plików wyszukiwarka ma poszukiwać. Pozwala to znajdować konkretne rodzaje dokumentów np.: pdf czy doc. Operator bardzo dobrze sprawdza się w połączeniu z operatorem site, kiedy zapytanie zwraca wyniki wyszukiwania dla określonego typu pliku w ramach wskazanego adresu internetowego.
  • related – operator, który poszukuje wyników nie tyle dla słowa kluczowego, co dla treści powiązanych z nim – pozwala znajdować alternatywy i powiązania stron internetowych.

Operatory szukania dla stron internetowych

Korzystanie z operatorów szukania dla stron internetowych wymaga pewnej wiedzy na temat tego jak są one zbudowane. Przykładowo pozwalają na określenie, żeby wyszukiwanie dotyczyło wyłącznie tytułu strony (operator “intitle”) albo linku wskazanej strony internetowej (operator “inurl”). Korzystanie z nich daje bardzo duże możliwości (określane czasem mianem google hacking) ale wykracza poza opisywane tutaj podstawy. Więcej na ten temat wkrótce.

Ustawienia Szukania

Google umożliwia konfigurację ustawień wyszukiwarki – i jeśli użytkownik jest zalogowany do konta Google zachowanie ich również w przyszłości. Część ustawień służy do konfiguracji funkcjonalności, np.: wyłączenie podpowiedzi albo zmiana liczby odpowiedzi na stronie. Część ma jednak wpływ na samo wyszukiwanie:

  • włączenie filtra SafeSearch ukryje wyniki wyszukiwania, które algorytm uznaje za niewłaściwe dla dzieci,
  • włączenie Dostosowywania spowoduje, że wyniki będą zmieniane pod kątem preferencji zdefiniowanych na koncie Google lub w pamięci przeglądarki,
  • ustawienie Regionu powoduje, że wyniki są dobierane pod kątem wybranego kraju.

Google nie podaje zbyt wielu szczegółów jak działają powyższe funkcje. Daje możliwość ich aktywacji bądź wyłączenia. Warto jest sprawdzić własne ustawienia by mieć pewność, że wyniki wyszukiwania są generowane w pożądanych sposób.

Szukanie zaawansowane

Większość wymienionych wyżej funkcji wyszukiwania można również wprowadzać korzystając z formularza “Szukanie Zaawansowane”. 

Zaletą formularza jest, że jego wykorzystywanie nie wymaga pamiętania konkretnych operatorów czy przestawiania ustawień, a także że wszystkie istotne elementy modyfikujące zapytanie znajdują się w jednym miejscu. W praktyce jednak zazwyczaj szybciej jest przestawić zakładkę bądź np.: użyć modyfikatora czy operatora niż wypełniać formularz. Aczkolwiek wszystko zależy od indywidualnych preferencji użytkownika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *