Jak działa Google Trends?

google trends jak działa

Czego ludzie szukają w internecie? Jakie tematy zyskują popularność, a jakie wychodzą z mody? Co jest gorącym tematem danego dnia w Polsce, a co w jakimś innym kraju? Takie i wiele innych pytań pozostawały bez odpowiedzi, aż w 2006 roku wyszukiwarka Google udostępniła swoje narzędzie do obserwowania trendów – Google Trends.

Czym jest Google Trends?

Google Trends to narzędzie służące do śledzenia i analizy trendów w wyszukiwaniach internautów. „Dowiedz się, czego szukają internauci z całego świata” jak samo reklamuje cel swojego istnienia. Posiada dwa podstawowe tryby: Odkrywaj i Najpopularnijsze wyszukiwania. Oferuje też bardzo interesujący raport „Rok w wyszukiwarce”. Google trends umożliwa również możliwość subskrypcji interesujących nas trendów.

google trends funkcje

Odkrywaj

Tryb „Odkrywaj” pozwala na sprawdzenie popularności interesujących nas tematów czy konkretnych słów kluczowych ze względu na częstotliwość wyszukiwania ich przez użytkowników internetu. Umożliwia sprawdzenie wyników w czasie, w podziale na poszczególne kraje/regiony, na kategorie czy też na rodzaj wykorzystanego wyszukiwania.

Za przykład może posłużyć termin “praca zdalna” z ograniczeniem do Polski i ostatnich 3 lat:

trendy google wykres

Wykres wyraźnie pokazuje dwa okresy w czasie, kiedy fraza była wyszukiwana najczęściej. Miało to miejśce na wiosnę i jesień 2020 – na które przypadały początek pandemii Covid-19 w Polsce oraz początek tzw. drugiej fali.

Pewne zróżnicowanie w popularności frazy widać też w rozbiciu na województwa. Najczęściej “praca zdalna” była wyszukiwana w województwach mazowiecki, podlaskim i lubuskim, a rzadziej w zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim i wielkopolskim.

Google Trends wyświetla też powiązane tematy i frazy, które pozwalają ocenić wyszukiwane podejście w szerszym kontekście:

trendy google według regionów

Porównywanie trendów

Google Trends umożliwia również porównywanie popularności poszczególnych zapytań między sobą. Dla przykładu można zestawić ze sobą inne powiązane z Covid-19 pojęcia: “kwarantanna” czy “lockdown” – co wygeneruje poniższy wykres:

porównanie trendów

Patrząc na wynik wyraźnie widać, że „kwarantanna” czy „lockdown” były wielokrotnie częściej wyszukiwana, niż sama „praca zdalna”. Widoczne jest również wzrost popularności tych haseł podczas tzw. trzeciej fali (wiosna 2021), czego nie ma już dla pracy zdalnej. Taka obserwacja może prowokować do głębszej analizy przyczyn tego zjawiska – samo jednak jego odkrycie jest możliwe właśnie dzięki Google Trends.

Warto tutaj wyjaśnić skalę stosowaną w narzędziu: jest nią indeks względem maksymalnego występowania danego zapytania w wyznaczonym okresie czasu. W powyższym przypadku popularność jest określana względem dwóch szczytów wykresu dla słowa “kwarantanna” – gdzie indeks wynosi 100 jednostek. Stanowi to punkt odniesienia dla wszystkich innych punktów każdego z trzech trendów.

Indeks pozwala stwierdzić, że np.: w tygodniu 15-21 marca 2020 słowo kwarantanna było 6.7 razy częściej wyszukiwane niż fraza “praca zdalna” i 69 razy częściej niż lockdown. Na jesieni sytuacja uległa jednak zmianie, a na wiosną 2021 polscy internauci bardziej interesowali się samym lockdownem niż kwarantanną. 

Tak oto Google Trends pozwala śledzić i oceniać trendy w wyszukiwanych pojęciach i porównywać je między sobą. Google nie udostępnia niestety liczb bezwzględnych – np.: faktycznej liczby zapytań, a jedynie pozwala oceniać względną popularność. Narzędzie to ma jednak wielki potencjał i można go z powodzeniem stosować np.: w marketingu czy różnorodnych badaniach naukowych.

Najpopularniejsze wyszukiwania

Drugim trybem Google Trends jest możliwość sprawdzania najpopularniejszych wyszukiwań: w podziale na poszczególne daty lub w trybie „real time”. Na przykład wynik dla 30 czerwca 2021 wygląda następująco:

najpopularniejsze wyszukiwania

Zestawienie najpopularniejszych wyszukiwań pokazuje nie tylko same pojęcia ale również skalę ilości wyszukiwań (50 tysięcy, 20 tysięcy itp.). Zawiera też link do najpopularniejszego artykułu związanego z danym tematem. Ponadto kliknięcie ikony „rozwiń” z prawej strony wyniku dostarcza dalszych szczegółów:

najpopularniejsze wyszukiwania szczegóły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *